پیر از دیدگاه شمسالدین محمد حافظ شیرازی و نیکالای گومیلیوف
نویسندگان
چکیده مقاله:
انتخاب پیر، برای پیمودن طریق معرفت و دستیابی به اسرار الهی، از مسایل اساسی در عرفان و صوفیه بهحساب میآید. از نظر اهل صوفیه سیر و سلوک در مسیر پر فراز و نشیب بدون بهرهگیری از وجود پیری که خود به مرحلة کمال در طریقت رسیده، امکانپذیر نیست. در مقاله سعی شده است به بررسی موضوع پیر از دید عارفان، حافظ شیرازی و گومیلیوف شاعر روس که متأثر از تصوف شرقی است و همچنین به دلایل تأثیرپذیری گومیلیوف از حافظ شیرازی در پذیرش پیر پرداخته شود. شمسالدین محمد حافظ شیرازی وجود پیر را برای حل معضلات اسرار آفرینش و تهذیب نفس و همچنین رسیدن به معرفت حق تعالی ضروری میداند، گرچه پیر خاصی را در اشعار خود معرفی نمیکند. گومیلیوف برای خلق نمایشنامة منظوم «فرزند خدا» از موتیوهای شرقی کمک گرفته است و تحتتأثیر تعالیم تصوف اسلامی و نیز اندیشههای حافظ، به موضوع پیر و اهمیت آن برای رسیدن به کمال پرداخته است. با بررسی نمایشنامة «فرزند خدا»، به این مطلب پی میبریم که گومیلیوف دربارة پیر نقطهنظرات مشابهی با اهل تصوف و حافظ دارد. پیر گومیلیوف صاحب «حکمت» و عالم به «اسرار هفت آسمان و عناصر اربعه» از جانب خداوند، برای هدایت سالکان است.
منابع مشابه
پیر از دیدگاه شمس الدین محمد حافظ شیرازی و نیکالای گومیلیوف
انتخاب پیر، برای پیمودن طریق معرفت و دست یابی به اسرار الهی، از مسایل اساسی در عرفان و صوفیه به حساب می آید. از نظر اهل صوفیه سیر و سلوک در مسیر پر فراز و نشیب بدون بهره گیری از وجود پیری که خود به مرحلة کمال در طریقت رسیده، امکان پذیر نیست. در مقاله سعی شده است به بررسی موضوع پیر از دید عارفان، حافظ شیرازی و گومیلیوف شاعر روس که متأثر از تصوف شرقی است و همچنین به دلایل تأثیرپذیری گومیلیوف از ح...
متن کاملفلسفه سیاسی خواجه شمسالدین محمد حافظ شیرازی
به حافظ، خواجه گفتهاند ازآنرو که گاه از شغل دیوانی و وظیفة سلطانی بینصیب نبوده و ازسوی دیگر، بخشی از اشعار او بازتاب اوضاع روزگار خویش است. پس نباید حافظ را از اندیشه، اندرز یا فلسفة سیاسی بیبهره دانست هرچند از او چیزی در باب سیاستبهمیان نیامده است! بنابراین، جستوجوی محورهای اصلی فلسفة سیاسی حافظ، مسئله اساسی پژوهش است (سؤال). به نظر میرسد حافظ به سبب قریحة شاعرانه، ترس زمانه و اندیشة م...
متن کاملاز پیر خرد یونگ تا پیر مغان حافظ
یکى از کهنالگوهاى ضمیر ناخودآگاه جمعى که یونگ آن را در روانشناسى تحلیلى خود مطرح کرده، پیر خرد است. این کهنالگو غالبا به صورت شخصیتى که جنبه راهنما دارد، در وجود فرد ظاهر مىشود. یونگ این کهنالگو را در دوران جوانى به صورت یک شخصیت مسن و مقتدر در ساختار وجودى خویش کشف کرد و آن را شخصیت شماره دو نام نهاد. به اعتقاد یونگ پیر خرد در وجود مرد به صورت یک راهنماى مذکر یا پیرمرد خردمند و در وجود زن...
متن کاملخطای قلم صنع از نظر پیر حافظ
مشکلسازترین بیت حافظ، بیت مشهور «پیر ما گفت ...» است. نویسندۀ مقاله کوشیده است که ابتدا شروح متفاوت این بیت را دستهبندی کند و معتقد است که بیشتر شروح، بیان اعتقاد و عقیده شارحان است که از آبشخور مطالعات عرفان اسلامی یا غزلیّات حافظ و شاعران عارف دیگر، نشأت گرفته است. بعضی از شارحان از زاویه بلاغی و شاعرانه به نقد نظریّات شارحان دیگر پرداخته و اظهارنظر کردهاند. سؤال اصلی این مقاله جستوجوی م...
متن کاملنقش مایه های شرقی- ایرانی در آثار نیکالای گومیلیوف
در این مقاله ضمن معرفی نیکالای گومیلیوف، «پدر آکمهایسم» روسیه کوشیده ایم، نحوۀ آشنایی او را با شرق و تأثیرپذیریش از آثار شرقی را بررسی کنیم. گومیلیوف با تأسی از شرق و الگو قرار دادن عناصر شرقی در اشعارش، آثار بینظیر و منحصربهفردی خلق کرده است که در این نوشتار با تجزیه و تحلیل برخی از آن ها سعی کرده ایم منابع الهام آن ها را مشخص کنیم. از مهم ترین و جالبترین اشعار او «درویش مست»، «تأسی از زبا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 51
صفحات -
تاریخ انتشار 2009-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023